Vad är känslor och hur kan vi ta emot dem?

Som jag ser det är känslor energi som rör sig i kroppen. Man kan säga att det är icke-verbal kommunikation som berättar något om våra behov. Alltså en informationssignal. Informationen känslorna kommer med hjälper oss att agera eller reagera. Till exempel om vi upplever rädsla och behöver ta oss bort ifrån en potentiellt farlig situation. När man tittar på känslans fysiologi så är den en kortvarig våg av information som rör sig genom kroppen Upplever vi den fullt ut så går även en otroligt stark känsla över ganska fort. Motstår vi den däremot så stannar den kvar längre. Det vi ofta gör omedvetet när det kommer en känsla är att vi går upp huvudet och analyserar den och skapar en historia kring den. Till exempel varför vi känner den? Och vi dömer den ofta som fel, för stark eller totalt orimlig och blir därmed irriterade på oss själva för att vi inte ”borde” känna känslan.

Vi kan också hålla emot känslor rent fysiskt genom att vi spänner kroppen, ofta halsen och överkroppen, och drar fram axlarna och börjar andas ytligare och högt uppe i bröstkorgen.
Ibland är det lätt att tro att det bara är vi som mår dåligt. Att andra har koll på läget och mår bra hela tiden. Människor sätter ofta på sig en mask i det offentliga rummet för att vi tror att vi ska må så bra hela tiden. Det här ”må-bra-samhället” blir extra skadligt när vi börjar jämföra vår egen insida med andras utsida.
Vi behöver ta ansvar för våra känslor. Våga identifiera vad som händer i våra kroppar. Identifiera känslan, namnge den, hur vill jag ta hand om den? Vill jag dela den med någon?
Vårt motstånd mot våra känslor och mot obehag skapar mycket lidande.

När det kommer starka känslor:

– Våga stanna i dem

– Lägg dig eller sätt dig bekvämt och andas

– Identifiera känslan. Ibland är det inte så lätt och känslan kan förändras på kort tid. Första känslan vi får syn på kanske är ilska men efter en stund kan den gå över i sorg. När du har identifierat vad du känner så säg till dig själv. ”Det här är sorg, det är okej, den kommer inte alltid vara här men just nu är den det och det är okej.” Fortsätt andas och ta emot känslan. Se om du kan lokalisera den i kroppen. Det är en bra hjälp för att inte gå upp i huvudet och försöka börja tänka sig ur känslan. Om det kommer gråt så gråt. Och kom ihåg. Känslor är inte farliga, de är energi, ibland intensiv energi, som behöver röra sig i kroppen.

– Känn efter vad kroppen behöver. Den kanske behöver skaka eller röra på sig på något sätt för att på så sätt hjälpa energin att röra sig genom kroppen.

-Kom ihåg att om det känns för intensivt så kan du alltid backa ur känslan genom att tex gå och göra en kopp te.

Att möta känslor är något vi behöver träna på och har man levt ett liv där man kämpat för att hålla borta känslorna så går det inte att ändra på en dag. Men börja utforska och kom ihåg: Bara för att du går rakt in i en känsla så betyder det inte att du kommer tappa fotfästet helt. En stark känsla som upplevs fullt ut följs ofta av ett lugn och ett ökat fokus.

Kategori

Läsarkommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Kontakta SensiVeda Hälsoutveckling

Annika Rosenqvist
annika@sensiveda.se

Godkänd för f-skatt och moms.
Integritetspolicy >


Copyright © 2019 SensiVeda Hälsoutveckling | Annika Rosenqvist